Behandelingen

Voor iedereen kan cryotherapie op een verschillende manier nuttig zijn. Lees daarom snel meer over de verschillende behandelingen van de cryotherapie.

Sporters
Medisch
Wellness

Sporters

Versnelt spierherstel na intensief sporten. Direct voor het sporten helpt het zenuwstelsel in de ontspanningsstand te zetten (parasympatisch). Daarnaast verbetert het uithoudingsvermogen.

Verschil ijsbad en cryotherapie

Een ijsbad wordt regelmatig gebruikt in de sport voor het revalideren van atleten. Tijdens een ijsbad bevriezen weefsels en spieren. De bevroren spieren zullen tijdelijk hun kracht verliezen, wat goed is voor het herstel. Echter heeft het lichaam een dag rust nodig om te herstellen, waardoor de atleet niet eerder kan trainen dan de volgende dag. Tijdens een cryotherapie sessie van 3 minuten kan de atleet vrijwel direct door gaan met trainen. De spieren zijn goed doorbloed en kunnen in de droge kou niet bevriezen.

Kortom, het kost minder tijd, de beleving is minder heftig en je herstelt sneller.

 
 

Medisch

Hormoonbalans

Last van menstruatiepijn of overgang klachten?  Door de cryotherapie, komen er goede hormonen vrij waaronder Endorfine, Noradrenaline en in tweede instantie Dopamine.

Dit zorgt ervoor dat je minder last hebt van opvliegers, menstruatiepijn en stemmening wisselingen.

 

Stress/Burn-out

Van Endorfine is al langer bekend dat ze behalve pijnstillend ook euforischere werken. Je kunt er uitgesproken blij van worden. Daarbij is de laatste jaren steeds duidelijker geworden dat ontstekingsprocessen vaak een rol spelen bij het ontstaan van depressies. De cytokines die het immuunsysteem aanmaakt ter bestrijding van een griep of ontsteking, versterken in de hersenen namelijk de afvoer van opwekkende stofjes als dopamine, serotonine en noradrenaline. De lusteloosheid die daarvan weer het gevolg is, heeft in eerste instantie natuurlijk grote voordelen; zo krijgt het lichaam de nodige rust voor herstel.  

Stijve spieren

Herken je pijn, stijfheid of spanning op onderstaande lichaamsdelen?

  • Nek

  • Schouders

  • Rug

  • Heupen

  • Bekken

  • Knieën

  • Enkels
     

We hebben allemaal wel eens spierpijn na het sporten of intensieve beweging. Na de tweede dag neemt de spierpijn af. Ben je echter aan het trainen dan helpt een cryo sessie direct tegen de spierpijn. Wanneer je langer dan 6 weken achter elkaar pijnklachten hebt dan spreken we van chronische pijnklachten. Dit kan veroorzaakt worden door Artrose, Reuma, MS of stress.

 

Fibromyalgie

Een veelvoorkomende vorm van chronische spierpijn is fibromyalgie. De term betekent letterlijk “pijn in bindweefsel en spieren”. Mensen met fibromyalgie gaan helaas steeds minder bewegen omdat dit te pijnlijk is. Begrijpelijk, echter het minder bewegen veroorzaakt een slechtere doorbloeding wat bij fibromyalgie zeker niet bij draagt aan een beter gevoel. Door middel van een aantal cryo sessies zal je minder stijve spieren, pijn en vermoeidheid ervaren. Tevens stimuleer je de bloedsomloop, die je lichaam voorziet van voedingsstoffen, zuurstof en bouwstoffen.

 

Slaapproblemen

Lig jij ook midden in de nacht klaarwakker? Of word je doodmoe wakker? Dan bouw je al snel een slaaptekort op, wat invloed heeft op je dagelijkse leven. Ook bij jetlag en nachtdiensten helpen de cryo behandelingen je aan een langere en diepere slaap.

 

Reuma

Door de stijging van de witte bloedcellen ontwikkel je een verbeterd immuunsysteem. Naast afname van zwellingen is het mogelijk dat de cryotherapie ontstekingsremmend werkt. Cryotherapie werd in 1978 bedacht voor reumapatiënten. De Japanse reuma-arts Toshiro Yamauchi had vastgesteld dat extreme kou bijzonder goed effect had. De temperatuurschok is zo heftig dat de patiënten al na een paar minuten allerlei stofjes aanmaken zoals het ontstekingsremmende stresshormoon Cortisol en het pijn onderdrukkende Endorfine. 

Yamauchis aanpak trok al snel de aandacht van artsen elders in de wereld. Met name in Midden-Europa bleken ze er ontvankelijk voor. Geen toeval: daar zijn ze al heel lang gewend om temperatuurwisselingen – een stuk milder, maar toch – in te zetten bij de behandeling van pijn en andere chronische gezondheidsklachten. Denk aan de wisselbaden waarmee de 19de- -eeuwse Beierse ‘waterdokter’ Kneipp een heel gezondheidsimperium opbouwde, en aan de vele kuuroorden die het Habsburgse rijk telde. Ook werd cryotherapie ingezet bij andere aandoeningen waarbij ontstekingsreacties een rol spelen, zoals MS en sportblessures. 

 
 
 
 
 
 
 

Wellness

Afvallen

Door de kou verbrand het lichaam meer lichaamsvet, je verbrandt al gauw tussen de 600 en 800 calorieën per sessie van 3 minuten. Dit staat gelijk aan 45 minuten sporten. De verhoogde bloedsomloop verbetert de stofwisseling voor 8 uur lang, maar ook de productie van bouwstoffen en afvalstoffen neemt enorm toe. Om die reden is het belangrijk dat je veel water drinkt na de sessie.

Wil je echt afvallen dan is cryotherapie een goede ondersteuning voor je nieuwe voedingspatroon en lifestyle. Want op het moment dat je gezonde voeding eet worden de witte vetcellen omgezet in bruine vetcellen.
Bruine vetcellen kunnen worden opgenomen in het lichaam en gebruikt worden als energiebron en kan het de productie van cholesterol doen afnemen. Witte vetcellen kosten je energie, waardoor je  je vaak vermoeid voelt.

Huidverbetering

De verhoogde bloedcirculatie zorgt voor een flexibelere en zachte huid. Door de hogere collageen aanmaak verdwijnen fijne lijntjes en wordt de huid elastisch. Tevens werkt de cryo behandeling ontsteking remmend bij acne en psoriasis.